Opiniestuk

AI-oorlog

Zijn AI-bedrijven defensiebedrijven?  Dat is de vraag die de oorlog in Iran ons stelt. Het Amerikaanse leger gebruikt er namelijk de Claude-applicatie van Anthropic voor wat heet het “versnellen van de doelbestrijdingsketen”.

Lees meer
Opiniestuk

De oorlog in Iran ondermijnt Europa

Waarvoor dient de oorlog tegen Iran? Voor het verijdelen van een imminent gevaar met massavernietigingswapens? Dat is een echo uit de tijd dat een internationale coalitie onder leiding van de VS het Irak van Sadam Hoessein binnenviel.

Lees meer
Opiniestuk

Welvaart is geen natuurwet

We leven in een samenleving die veel heeft opgebouwd. Toegang tot onderwijs, gezondheidszorg, sociale bescherming, carrièremogelijkheden en een zekere levenskwaliteit zijn voor velen geen uitzonderingen meer. Dat is beschaving.

Lees meer
Opiniestuk

Slava Ukraini!

Volgende week zal het vier jaar zijn sinds de invasie van Oekraïne, volgende maand twaalf jaar na de annexatie van de Krim, de maand daarna twaalf jaar na de inval in de Donbas-regio. De situatie langs het duizend kilometer lange front van wat intussen de eerste AI- en drone-oorl

Lees meer